T: +30 2310 546 683, +30 2310 593 270,  T/F: +30 2310 593 271

Art Talks: The Plundering (Η Λεηλασία) από τον Oliver Ressler

Δημοσιεύτηκε: 31-03-2015

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, λιμάνι)

Τρίτη 31 Μαρτίου 2015, 18:00

Ελεύθερη είσοδος. H ομιλία θα γίνει στα αγγλικά.

Σήμερα, οι περισσότερες μαζικές  μορφές λεηλασίας πραγματοποιούνται από κράτη ή επιχειρήσεις. Η λεηλασία των κρατικών ταμείων για τη διάσωση τραπεζών είχε ως άμεσο αποτέλεσμα προγράμματα λιτότητας, που στερούν από τους ανθρώπους την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη ή την οικονομικά προσιτή στέγαση. Οι αναγκαστικές επανεγκατάστασεις ανθρώπων ώστε εδαφικές εκτάσεων να διατίθενται σε εταιρείες εξόρυξης, κατασκευής φραγμάτων ή κτιριακών εγκαταστάσεων, συνήθως αφήνουν πίσω τους ανθρώπους που καταλήγουν φτωχότεροι από ό, τι στο παρελθόν. Ο David Harvey μιλάει για μια «συσσώρευση μέσω της έξωσης», μια μορφή ιδιοκτησίας/οικειοποίησης, που δεν αποσκοπεί σττην μαζική ευρωστία, αλλά κυρίως στην παραγωγή πλούτου, που αποσπάται συνήθως από τα φτωχά στρώματα ή το δημόσιο τομέα, μέσω νόμιμων ή παράνομων μεθόδων, και τις περισσότερες φορές με τρόπους, όπου τα όρια της νομιμότητας είναι ασαφή (πρβ Michael Hardt και Antonio Negri, Commonwealth, 2010).

Ο Oliver Ressler στην ομιλία του στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, λιμάνι), την Τρίτη 31 Μαρτίου 2015, στις 18:00, θα παρουσιάσει μέσα από τα έργα του διαφορετικές μορφές σύγχρονων λεηλασιών και θα επικεντρωθεί στην έκθεσή του "The Plundering", που παρουσιάστηκε στο Lentos Kunstmuseum του Linz (3 Οκτωβρίου 2014 – 1 Φεβρουαρίου 2015).

Τα έργα που παρουσιάστηκαν σε αυτήν την έκθεση εστιάζονται όλα στις διαφορετικές μορφές λεηλασιών: την κλοπή πρώτων υλών στο νότιο ημισφαίριο από διακρατικές εμπορικές συναλλαγές και από εταιρείες εξόρυξης (The Visible and the Invisible)· η άντληση των τελευταίων αποθεμάτων πετρελαίου (Leave It in the Ground)· το φαινόμενο των, επιθετικού χαρακτήρα, ιδιωτικοποιήσεων στην πρώην σοβιετική δημοκρατία της Γεωργίας (The Plundering)· ο μαζικός αποκλεισμός ανθρώπων (ως συνέπεια της δημιουργίας των «περιφραγμένων κοινοτήτων»), από τους χώρους δημόσιας πρόσβασης (Don’t Purchase A Better World)· και η απόσπαση χρημάτων των φορολογουμένων για να "σωθούν" οι τράπεζες από τις επιπτώσεις της χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης (The Bull Laid Bear). Σε ένα σύστημα αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, το οποίο όλο και λιγότερο ανταποκρίνεται στα συμφέροντα του εκλογικού σώματος, οι εκλογές τείνουν να μεταλλαχθούν σε μια ανούσια τελετουργία, ενώ αυτόκλητοι πολιτικοί και οικονομικές ελίτ παίρνουν τις πραγματικές αποφάσεις μακριά από δημόσιες συζητήσεις (Elections are a Con).
Στην καλλιτεχνική του πρακτική ο Ressler δίνει έμφαση στους τρόπους αντίστασης και εναλλακτικής οργάνωσης -ως πεδίο αντίδρασης στην πολιτική, οικονομική και κοινωνική αδικία.

 CV

Ο Oliver Ressler (γεν.1970) ζει κι εργάζεται στη Βιέννη (Αυστρία). Παρουσιάζει εγκαταστάσεις, έργα στο δημόσιο χώρο και φιλμ που εστιάζονται σε ζητήματα όπως η οικονομία, η δημοκρατία, η οικολογία, μορφές αντίστασης και εναλλακτικές κοινωνικές δομές. Έχει συνεργαστεί για την παραγωγή έργων, εκθέσεων, φιλμ και εκδόσεων με καλλλιτέχνες όπως οι: Dario Azzellini, Zanny Begg, Ines Doujak, Martin Krenn, Carlos Motta, Ana Pečar, Gregory Sholette, David Thorne.

Ατομικές εκθέσεις (επιλογή):

Berkeley Art Museum, ΗΠΑ; Platform Garanti Contemporary Art Center, Κων/πολη,  Museum of Contemporary Art, Bελιγράδι, Centro Cultural Conde Duque, Μαδρίτη, Bunkier Sztuki Contemporary Art Gallery, Kρακοβία, Kunstraum der Universität Lüneburg, Kalmar Art Museum, Σουηδία, Alexandria Contemporary Arts Forum, Αίγυπτος, The Cube Project Space, Ταιπέι, Wyspa Institute of Art, Γκντανσκ. Μεταξύ 2014-2016 πραγματοποιεί τις παρακάτω ατομικές εκθέσεις: Lentos Kunstmuseum, Linz; n.b.k., Bερολίνο; ar/ge kunst Galleria Museo, Bolzano, Centro Andaluz de Arte Contemporaneo – CAAC, Σεβίλλη.

Ομαδικές εκθέσεις (επιλογή):

Museo Reina Sofía, Μαδρίτη (2014); SALT Beyoğlu, Κων/πολη; Espai d'art contemporani de Castelló, Castelló, Ισπανία, Yerba Buena Center for the Arts, Σαν Φρανσίσκο; Castello di Rivoli, Tορίνο, Museum of Contemporary Art, Kρακοβία, Lofoten International Art Festival – LIAF, Nορβηγία, Van Abbe Museum, Αιντχόβεν, International Contemporary Arts Festival, Ρήγα, Steirischer Herbst, Γράτς; ZKM, Kαρλσρούη, Kadist Foundation, Παρίσι, Artspace, Σίδνευ, Tirana Architecture Week, Tίρανα, DOX Center for Contemporary Art, Πράγα; in 2011 at Van Abbe Museum, Αιντχόβεν,  Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσ/νίκη, MASSMoCA, North Adams, ΗΠΑ, Museum of Contemporary Art Vojvodina, Nόβισαντ; Centro Andaluz de Arte Contemporáneo – CAAC, Σεβίλλη, Museo de Arte Carrillo Gil, Μεξικό, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα, Raven Row, Λονδίνο; Nottingham Contemporary, Nότιγχαμ, Overgaden, Κοπεγχάγη, Museum Berardo Collection, Λισσαβόνα.

Μπιενάλε:

Πράγα (2005), Σεβίλλη (2006), Mόσχα (2007), Ταιπέι (2008), Λυόν (2009), Γκιουμρί (2012), Βενετία (2013), Aθήνα (2013), Ελσίνκι (2014), Μαράκες  (2014) Κεμπέκ (2014).

Webpage: www.ressler.at